2

Paź

PTNS PROJEKT

Pan Tu Nie Stał to jedna z moich ulubionych polskich marek. Wszystko jest w niej jak trzeba, łącznie z nazwą, może nie najkrótszą, ale za to nawiązującą do genialnej sceny w kultowym filmie Barei (jednym z wielu zresztą) pt. „Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz”. Po raz pierwszy pisałam o niej w 2010 roku, przy okazji tekstu o tzw. „concept stores”. PTNS stworzyła bowiem jedno z pierwszych tego typu miejsc w Polsce (nie licząc dokonań Roberta Serka, o którym zresztą w archiwalnym tekście również wspominam). Początkowo posiłkowała się również asortymentem gościnnym, obecnie jest zbiorem najlepszych autorskich pomysłów – kupimy zarówno torbę „na sprawunki”, jak i „plan podboju dzisiejszego dnia”. Mało kto pamięta, ale wszystko zaczęło się od bloga. Co więcej, rówieśnika Harel, bo założonego w tym samym, 2006 roku. Początkowo Justyna Burzyńska i Maciek Lebiedowicz pokazywali na nim sentymentalny zbiór przedmiotów z minionych dekad. Wspólna fascynacja polskim wzornictwem sprawiła, że na tym nie poprzestali. „Chcieliśmy mieć sklep, taki jak mieszkanie wyjęte rodem z lat 70-tych – z meblościanką i dywanem tureckim, z domową atmosferą. Wszystko odbywało się bardzo stopniowo, poprzez prowadzenie bloga, pierwsze produkcje koszulek w domu, drukowane w garażu, aż do założenia sklepu internetowego i produkcji zlecanej profesjonalnym wykonawcom. Początkowo w asortymencie PTNS były wyłącznie t-shirty z nadrukami, później poszerzyliśmy ofertę o inne głupie głupoty i durne durnoty” – mówią założyciele marki. Głupie głupoty i durne durnoty w tym sezonie rozrastają się szczególnie. Od wczoraj w ofercie PTNS znajduje się seria PTNS PROJEKT. To jesienno-zimowa propozycja odzieży, akcesoriów i dodatków do użytku domowego w trzech częściach. Pierwsza powstała we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, kolejna skupia się na modułowości elementów kolekcji, zaś trzecia czerpie z projektowania użytkowego. Każda z nich pełni funkcję edukacyjną, dekoracyjną oraz funkcjonalną. Całość obiektywem objęła i zatrzymała na zawsze Sonia Szóstak.

A teraz zrobię coś, czego nigdy, przenigdy tu nie robiłam. Dlaczego godzę się na wyjątek? Bo dostałam najlepiej napisaną informację prasową w historii mojej kilkunastoletniej działalności. Jest tak świetna, że nie mam serca ani ochoty zmieniać ani jednego w niej słowa (ogromne brawa dla Pani od PR-u!). Obiecuję, że zaoszczędzony czas poświęcę na kolejne litery do kolejnego tekstu.

WYCIECZKA DO MUZEUM, SERIA 1

Seria przygotowana ze współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi czerpie z dziedzictwa sztuki awangardowej oraz twórczości artystów XX i XXI wieku takich jak Bruno Jasieński, Kazimierz Malewicz, Karol Hiller oraz Jadwiga Sawicka czy Liam Gillick. Ideą współpracy jest wymiar edukacyjny, powiązanie mody z łódzką instytucją kulturalną oraz jej artystami i zainspirowanie się unikatowymi dziełami muzeum. W skład kolekcji damskiej wchodzi dwustronna kurtka ze stójką, przypominająca krojem kimono, wypełniona certyfikowanym materiałem climashield o wyjątkowych cechach termicznych, legginsy z wysokim stanem w kolorystyce biało-czarno-chabrowej, sukienka umożliwiająca noszenie „tył na przód”, bluza o formie pudełkowej wyprodukowana w technice pikowania, koszulki z przeniesieniem dzieł artystów Jadwigi Sawickiej „Było nie było” oraz Bruna Jasieńskiego „Nuż w bżuhu”, a także biżuteria inspirowana zasobami sztuki awangardowej muzeum, a wyprodukowana przez łódzką firmę jubilerską, Animal Kingdom. Kolekcja męska to zbiór malarstwa pisanego przeniesionego na materiał. „Zwycięstwo Chaosu” Jadwigi Sawickiej czy „Nuż w bżuhu” Brunona Jasieńskiego znajdziemy na koszulkach i bluzach z bawełny. „Kompozycja heliograficzna (XXVIII)” Karola Hillera, który eksperymentował w latach 1928-1930 w tej dziedzinie, zdobi koszulkę wykonaną w 100% z bawełny. Koszulki dziecięce z nadrukiem „Zwycięstwo Chaosu” Jadwigi Sawickiej wydają się być odpowiednim wyborem dla najmłodszych.

„Sztuka to nie tylko suma obiektów na ścianach i postumentach, ale też idee i poglądy, które inspirują, budzą refleksję nad światem i kreatywność w kolejnych pokoleniach twórców. Niezależność i oryginalność charakteryzują nie tylko artystów, których prace można zobaczyć w kolekcji sztuki XX i XXI wieku w Muzeum Sztuki w Łodzi, ale też projekty autorstwa PTNS. Cieszymy się, że możemy wspierać zdolnych lokalnych projektantów i razem z nimi językiem projektowania opowiadać o sztuce” – mówi Maria Gmerek z Działu Komunikacji Muzeum Sztuki w Łodzi. 

SKŁADAJ MNIE JAK CHCESZ, SERIA 2

Seria modułowa pokazuje nowoczesną stronę kolekcji PTNS PROJEKT. Futurystyczna forma utrzymana w odcieniach czerni, minimalistyczne proste cięcie podkreślające funkcjonalność oraz modułowa konstrukcja to charakterystyczne cechy kolekcji. System taśm zatrzaskowych użyty w serii został przystosowany do odpięcia każdego z modułów i przekształcania konstrukcji produktów np. płaszcza damskiego na krótką kurtkę, plecak/worek lub saszetkę na pasku. Podobne właściwości posiada torba i nerka modułowa oraz plecak z kieszenią modułową wykonany we współpracy z polską marką Pak-in z oryginalnego materiału CORDURA® charakteryzującego się wysoką wytrzymałością na rozciąganie i bardzo dobrą odpornością na przetarcia.

Najciekawszym wyzwaniem był dla mnie temat modułowości. Projektując kurtkę damską wyobrażałam sobie użytkownika jako futurystycznego nomada, który do eksploracji przestrzeni miasta potrzebuje wielozadaniowego skafandra. Szukałam takich rozwiązań, które przy minimalizmie formy umożliwią maksimum funkcji. Inspiracji szukałam w książce Lema „Solaris”, wśród bohaterów filmu „Diuna” D. Lyncha czy kultowego „Mad Max” – wspomina projektantka serii modułowej, Paulina Połoz.

KU PRZYSZŁOŚCI, SERIA 3

Serii inspirowanej tematyką projektowania przewodzą takie motywy jak: kratka milimetrowa, cyrkiel, ekierka, nadruki typu „Przyszłość”, „Rzemiosło” czy plakat filmowy Wiktora Górki z 1973 roku „Odyseja Kosmiczna”. Charakterystycznym elementem kolekcji damskiej jest rockowa kurtka typu ramoneska przełamana miękkością tkaniny o krótkim skręconym włosiu imitującym owcze kędziory. Tkanina posiada certyfikat „Przyjazny dla zwierząt”. Przełamaniem kolorystycznym kurtki jest granatowa podszewka z niebieskim nadrukiem w kratkę milimetrową. Kolekcja męska zawiera głównie ciepłe bluzy z napisami RZEMIOSŁO, KONIEC, zaprojektowane przez Bartka Bojarczuka. Nadruk ekierek, kratki milimetrowej czy napis FOTOAMATOR znajdziemy w kolekcji dziecięcej. Wśród akcesoriów projektanci zadbali o ciepłe szale i skarpetki z nadrukiem linijki czy kratki technicznej.

Oprócz wyżej wymienionych kolekcji w skład serii PTNS PROJEKT wchodzą tekstylia domowe typu obrus i pościel z nadrukiem kratki milimetrowej, fartuch kuchenny z nadrukiem ROBOT, RZEMIOSŁO, kubek na przybory PRZYBORNIK, ceramika i szkło dekoracyjne, puzzle papier milimetrowy i notes POUFNE. Produkty te będą dostępne od końca października tego roku.

Najbardziej interesującym dla mnie pod względem graficznym jest projekt nadruku PRZYSZŁOŚĆ. Jednokolorowa ilustracja przypomina wizję świata z powieści Stanisława Lema, która przedstawia modernistyczną, monumentalną architekturę o minimalistycznej bryle, gdzie struga światła wpadającego przez okrągły otwór okala postacie spoglądające z optymizmem w przyszłość. Grafika w hołdzie wszystkim wizjonerom” – mówi Bartek Bojarczuk, projektant większości napisów w trzecim module serii PTNS PROJEKT.

PTNS PROJEKT to zbiór lokalnie zaprojektowanych oraz wyprodukowanych tekstyliów damskich, męskich i dziecięcych w oparciu o wieloletnie doświadczenie oraz rzemiosło. Serie charakteryzują wysokiej jakości dzianiny, funkcjonalne kroje, autorskie projekty graficzne, geometryczne nadruki oraz przestrzenne formy wykończone metalowymi napami, sportowymi klamrami lub prostymi trokami. Całość utrzymana jest w kolorze grafitowym, czarnym, białym i chabrowym. PTNS PROJEKT zawiera także 2 charakterystyczne neony o wymiarach 100 cm x100 cm. Na jednym z nich widnieje logo serii. Na drugim znajduje się wzór przeniesiony z wełnianego swetra, a inspiracja pochodzi z kolekcji dzieł Muzeum Sztuki w Łodzi. Neony wyprodukowała firma Neonoff. Oba neony zdobią obecnie warszawską witrynę sklepu PTNS.

Fot. Sonia Szóstak

CIEKAWOSTKA

Większość produktów serii PTNS PROJEKT to zakodowane źródła informacji o artyście, dzięki zewnętrznej metce z ciągiem cyfr. Odszyfrowanie ich jest możliwe za pomocą kartonowego dekodera dołączonego do zakupu z instrukcją obsługi wydrukowaną na kalce technicznej. Po wpisaniu kodu na dedykowanej platformie edukacyjnej www.projekt.ptns.eu pojawi się opis dzieła będącego inspiracją dla powstałego produktu. Film instruktażowy znajdziemy tutaj.

Sesja wizerunkowa kampanii PTNS PROJEKT została zrealizowana w przestrzeniach byłych Widzewskich Zakładów Bawełnianych – WI-MA. Autorem zdjęć jest Sonia Szóstak, jedna z najzdolniejszych i najbardziej rozpoznawalnych młodych polskich fotografek. Jej prace urzekają wyjątkową wizją kobiecości i unikalnym wykorzystaniem naturalnego światła. Swoje zdjęcia prezentowała na wystawach między innymi we Wrocławiu, Gdańsku, Mediolanie i Berlinie, regularnie są prezentowane w takich tytułach jak „Rolling Stone” czy „I-D”.

DLA ŻĄDNYCH WIEDZY

Właściciele przedsiębiorstwa oprócz kolekcji zaplanowali również serię warsztatów i spotkań o charakterze edukacyjnym dla osób zainteresowanych pogłębieniem wiedzy w zakresie tworzenia neonów, plakatów i szyldów. Wszystkie wydarzenia odbędą się w Łodzi, Warszawie i Krakowie i trwać będą od października. Warsztaty tworzenia neonów zrealizuje firma Neonoff w Łodzi, zaś warsztaty projektowania plakatów poprowadzi projektant PTNS, Bartek Bojarczuk w Warszawie. Warsztaty robienia szyldów zrealizuje Goodlooking Studio w Warszawie, a lekcję projektowania dla dzieci poprowadzi Joanna Guszta z Ładne Halo w Łodzi. Dodatkowo, marka planuje spotkania we współpracy z wydawnictwem Karakter z Olgą Drendą. Wydarzenie będzie miało charakter premiery nowej książki Olgi, “Wyroby” – o domorosłych projektantach i kiczowatych dekoracjach ogrodów. Oprócz tego odbędzie się spotkanie o twórczości Karola Śliwki, które poprowadzi Patryk Hardziej.

 

3 myśli nt. „PTNS PROJEKT

Dodaj komentarz
  1. Pomka

    Kolekcja piękna. Będzie moja :)
    Fajnie, że podkreśliłaś profesjonalizm PRowca, szacun! Znam PANIĄ OD PR-u, to dobry duch wielu marek, inicjatyw i przedsięwzięć – i absolutnie niezwykła osoba! Brawo Justynko!

    Odpowiedz
     

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *