25

Lis

Dziesięć małych kroków, czyli Zalando A.D. 2019

Zaczyna się od kolejnych porządków w szafie. Kilka dni później przemierzam Warszawę rowerem z wielką torbą ciuchów przymocowaną do bagażnika. Torbę wiozę na spotkanie prasowe Zalando, wiem tylko, że z jej zawartości powstanie coś wspaniałego. I rzeczywiście: na miejscu okazuje się, że przyniesione przez gości rzeczy są cięte na kwadraty, a następnie zszywane w… kocyki dla psów ze schroniska. Zresztą psy dostaną nie tylko ciepłe kołderki, ale także nowe budy, które powstaną ze scenografii, w której Zalando zaprezentowało nam nową kampanię, lecz przede wszystkim nową strategię działania. W 2019 roku nie da się udawać, że wszystko jest w porządku. Nie da się jednak udawać, że porzucamy kupowanie ciuchów. Gratuluję wszystkim, którym się to udaje, ja pozostaję przy dopuszczaniu do głosu własnego rozsądku i nauce konsumpcyjnej rozważności. Reakcja na te zmiany jest ogromna, porównałabym ją nawet do lawiny. Biorąc pod uwagę, ile się zmieniło od początku 2019 roku, można tylko mieć nadzieję, że działania te zdołają choć odrobinę powstrzymać to, co dzieje się choćby z klimatem. A mniej globalnie – także wpłynąć na sytuację naszych szaf i portfeli. „Małe kroki, duża zmiana” to pierwsza tak otwarta strategia Zalando. Do tej pory wszelkie historie dotyczące zrównoważonej mody czy troski o środowisko wypływały raczej przypadkiem. Choćby fakt, że biura firmy korzystają z energii odnawialnej. Nawet kiedyś, odwiedzając berlińską siedzibę, zapytałam, dlaczego się tym nie chwalą. W odpowiedzi usłyszałam: „Bo to dla nas oczywiste”. Cieszę się, że wreszcie zaczęli o tym mówić. Zwłaszcza teraz, w momencie, w którym naprawdę powinniśmy trzy razy bardziej przyglądać się, jak i gdzie robimy zakupy. Oto dziesięć najważniejszych punktów, które warto dostrzec w nowej strategii.

  1. Zrównoważony rozwój to temat obecny w strategiach Zalando od 2016 roku. Jesienią 2019 sklep uruchomił nowy filtr, dzięki którym możemy wyszukiwać ubrania przyjazne środowisku.
  2. Obecnie na platformie mamy 240 marek, które spełniają te kryteria. Są to zarówno rzeczy certyfikowane (m.in. GOTS czy BCI), jak i wegańskie. W sumie około 20000 produktów. Do 2023 roku liczba produktów spełniających zasady zrównoważonego rozwoju ma sięgać 20% całego asortymentu. Mimo pozorów to bardzo dużo.
  3. W Niemczech już działa Zalando Wardrobe – aplikacja do odsprzedaży ubrań – i to nie tylko kupionych w Zalando. Możemy je sprzedawać zarówno innym użytkownikom, jak i samej firmie. Stacjonarnie używane ubrania można kupić w Zircle – przestrzeni stworzonej w berlińskim centrum handlowym Alexa. Od lat istnieje outlet Zalando w Berlinie, obecnie mamy punkty m.in. w Hamburgu, Lipsku i Kolonii.
  4. W tym momencie wszystkie kartony, w których dostajemy przesyłkę, pochodzą w 100% z recyklingowanego papieru. Folie ochronne to póki co w 60% plastik recyklingowany, a torby wysyłkowe 80%. Do 2023 roku Zalando planuje nie używać plastikowych opakowań jednorazowego użytku w ogóle. Z kolei nadruk na pudełkach powstaje przy zastosowaniu barwników na bazie wody, a klej łączący tekturę falistą jest zrobiony ze skrobi roślinnej.
  5.  Wprowadzono także strategię pod hasłem „do.MORE”, w której zobowiązuje się do osiągnięcia zerowego śladu węglowego we wszystkich swoich operacjach – dostawach, zwrotach, a także w obszarze opakowań. I już teraz, przy zamówieniu, możemy za dodatkową złotówkę zmniejszyć ślad węglowy, który towarzyszy naszej przesyłce.
  6. Czasem, gdy śladu węglowego nie da się zmniejszyć, firma stosuje zasadę kompensacji. Na przykład inwestycjami w zalesianie. W końcu czasem trzeba polecieć w podróż służbową czy nadać przesyłkę ekspresową samolotem…
  7. Energia odnawialna to nie tylko berlińska historia. W ubiegłym roku Zalando przestawiło się w ponad 90% na odnawialną energię we wszystkich swoich lokalizacjach.
  8. Zwiększanie świadomości poprzez zakupy? Absolutnie w to wierzę i decydując się na współpracę z Zalando właśnie ten punkt chciałam szczególnie podkreślić. Zalando ma ponad 28 milionów aktywnych klientów z 17 państw i oferuje produkty ponad 2.000 marek. Zdajemy sobie sprawę, że możemy wpływać na popyt i podaż zrównoważonej mody. Korzystając z naszego zasięgu i współpracując z kluczowymi graczami w branży, możemy zwiększać świadomość oraz zainteresowanie zrównoważoną modą. Pomimo tego, że nasz ​przyjazny środowisku asortyment jest obecnie jednym z najszerszych w Europie, dopiero zaczynamy i cieszymy się, że możemy cały czas rozwijać się w tym obszarze.” – mówi ​Sara Diez, ​Vice President Womenswear w Zalando. 
  9. W kampanii wzięli udział influencerzy, interesujący się tematyką zrównoważonego rozwoju: @sissi_pohle, @wilson_oryema oraz @prosenkilde. To też ciekawy wątek, ponieważ ich przykład pokazuje, że da się łączyć obecność w modzie z rozsądną konsumpcją. A przede wszystkim podawaniem różnych pomysłów na nią dalej. 
  10. Scenografia, w której powstała kampania, będzie wykorzystywana jeszcze wielokrotnie, a na koniec zostanie przetworzona. Nie wiem, co z niej powstanie. Za to – jak już wspominałam na początku – wiem, co się będzie działo z elementami, które towarzyszyły polskiej prezentacji kampanii. Dokładniej, trafią w formie bud dla psów w schronisku w Nowym Dworze Mazowieckim „Fundacja Przyjaciele Braci Mniejszych”.

Nawet jeśli nowa strategia określa te działania mianem „małych kroków”, warto ją dostrzec, bo dzieją się tu rzeczy, które prawdopodobnie za dekadę ujmiemy w zgrabne ramy mniejszej lub większej rewolucji, która w modzie była konieczna. Wiem, to platforma, która mimo wszystko zachęca do zakupów, bo przecież na tym jej sens polega. Co cieszy, to fakt, że w końcu nie przenosi się odpowiedzialności na klienta, tylko działa oddolnie, oferując rzeczonemu klientowi lepsze rozwiązania. Mnie to przekonuje.

2 myśli nt. „Dziesięć małych kroków, czyli Zalando A.D. 2019

Dodaj komentarz
  1. Olga

    Bardzo mi się podoba to, co robi Zalando. Mam nadzieję, że to szczere działania, a nie tylko green washing. Szczególnie ważny jest punkt, w którym mowa o tym, że ze względu na gigantyczny zasięg firma może kształtować świadomość. To prawda. Więcej takiej komunikacji powinno pojawiać się także w social mediach marki, bo one mają gigantyczny zasięg, a zazwyczaj promowane tam produkty nie mają ze zrównoważoną modą wiele wspólnego ;)

    Odpowiedz
     
  2. Anastazja Małecka

    Cieszę się, że coraz to większe marki przykładają się do tego, aby taki styl życia promować i starać się uświadamiać klientów :)

    Odpowiedz
     

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *