Ready to wear Polish brands? Część druga.

Gdy rok temu pisałam o międzynarodowej inicjatywie Anny Pięty i Magdy Korcz, prócz entuzjastycznych opinii pojawiło się trochę krytyki. Głośno pisało się, że pomysł fantastyczny, że wreszcie świat pozna polskie marki i że wreszcie zrozumieliśmy, że nie mamy się czego wstydzić. Cichym głosem natomiast mruczało, że przecież projekt wcale nie jest nowatorski, że co to za pomoc, skoro każdy musi i tak zapłacić za swoje stoisko na targach oraz – z naszym cudownym narodowym optymizmem – że skończy się to wszystko szybciej niż zaczęło, bo mało kto ma u nas biznesowe podejście. No cóż, muszę rozczarować marudzących państwa oraz zaserwować nieco miłych informacji tym pełnym wiary. HUSH Warsaw International to projekt zaplanowany do końca roku 2018, nie było więc powodów, dla których zeszłoroczny sukces nie miałby doczekać się kontynuacji. Przy wsparciu miasta Warszawy, Instytutu Polskiego w Düsseldorfie oraz WPHI w Kolonii w 2015 roku udało się podpisać siedemnaście kontraktów na sumę 45000€. Rok 2016 to już dwadzieścia pięć zamówień na kwotę o 5000€ wyższą. Zainteresowane kraje? Belgia, Szwajcaria, Chorwacja, Rosja, Wielka Brytania, ma się rozumieć, Niemcy.

HUSH Warsaw International

Na zdjęciu od lewej: Dominika Świętońska, Anna Orska, Anna Pięta.

Z inicjatywy Instytutu Polskiego w przedsięwzięcie zaangażowała się NRW.INVEST, agencja promocji inwestycji landu Nadrenii Północnej Westfalii, zainteresowana wsparciem polskich firm w znalezieniu odbiorców ich towarów na rynku niemieckim. „Wsparcie firm modowych z Polski jest dla nas ważne nie tylko z punktu widzenia promocji gospodarki. Moda to dziedzina z pogranicza kultury i biznesu dzięki czemu ma szansę kompleksowo promować nasz kraj jako nowoczesny ośrodek kreatywnych biznesów. „Ready to wear Polish brands?” vol. 2 pokazuje, że polskie modowe marki mogą swobodnie funkcjonować na rynkach międzynarodowych. Konkurencja w tej branży jest ogromna, ale dizajn który idzie w parze z jakością zawsze się obroni, czego dowodem jest jeszcze więcej kontraktów w drugiej edycji projektu.”- tłumaczy Dominika Świętońska, dyrektor Instytutu Polskiego w Duesseldorfie. Anna Pięta, dyrektor HUSH Warsaw International, dodaje: „Branżowa zasada brzmi: musisz pokazać swoje kolekcje na danych targach minimum trzy razy, dać się lepiej poznać kupcom i publiczności, by móc realnie ocenić czy jest tam miejsce i klimat na Twoją markę. Nie mamy długiej tradycji projektowania i promocji mody w naszym kraju, ale od czegoś musimy zacząć i dlatego jeszcze tam wrócimy”.
To optymistyczne podejście udziela się tym bardziej, gdy dostrzegamy realne efekty w postaci rosnącej liczby zamówień. Czy dwadzieścia pięć kontraktów na siedem marek to dużo czy mało? Na tym etapie cieszy każde zamówienie, a marki biorące udział w targach na szczęście należą do tych, które mierzą siły na zamiary. Co ciekawe, niekoniecznie zaliczają się do najbardziej znanych czy „klikanych”, za to mają świetne zaplecze produkcyjne i działają zgodnie z kalendarzem obowiązującym na targach. Obok siebie stanęły Cardio Bunny, Kędziorek, Orska, Outfit Format, Mara Gibbucci, Rabarbar oraz Studio B3. Każda w innym momencie kariery, lecz na tyle rozwinięta, by poważnie myśleć o przyszłości. Niektórym z nich kibicuję, innych – przyznaję otwarcie – jeszcze nie znam. Po tej informacji tym chętniej się im przyjrzę.

5 Comments

  • nela
    Posted 2 sierpnia 2016 07:12 0Likes

    🙂

  • magda
    Posted 9 sierpnia 2016 19:08 0Likes

    Czy na pewno podałaś właściwą liczbę zer w kwotach kontraktów? 45 000 podzielone przez 17 daje średnio niecałe 3000 euro za kontrakt. To chyba niewiele w tej branży…

    • harel
      Posted 11 sierpnia 2016 14:41 0Likes

      Korzystałam z informacji podanych przez Hush Warsaw.

      • magda
        Posted 13 sierpnia 2016 23:11 0Likes

        Rzeczywiście! Dziękuję za odpowiedź; nie mam dobrej skali odniesienia i dlatego zdziwiły mnie te kwoty.

  • Karolina
    Posted 25 sierpnia 2016 09:01 0Likes

    Kolejny sukces polskiej marki modowej, super że dziewczynom się udało

Leave a Reply